اما در میان روزنامه‌های مختلفی که افراد آنها را مطالعه می‌کنند بیشترین میزان خواننده در بین روزنامه‌های غیرورزشی به روزنامه های جام جم، ایران و همشهری مربوط است. در خصوص روزنامه‌های ورزشی هم بالاترین درصد خواننده به خبر ورزشی و نود تعلق دارد. همچنین نتایج مربوط به دلایل پاسخگویان جهت خرید روزنامه هم نشان می‌دهد که کسب اخبار و اطلاعات روز ایران با 30.2 درصد، افزایش اطلاعات عمومی با 12.8 درصد و آگاهی از موضوعات اقتصادی و بازار با 8.4 درصد مهمترین دلایل افراد جهت مطالعه روزنامه است. در مورد بخش‌های مختلف روزنامه هم نتایج نشان می‌دهد که در میان موضوعات مندرج در روزنامه‌های کشور، بیشترین درصد میزان علاقه‌مندی پاسخگویان با 15.2 درصد مربوط به بخش سیاسی، 15 درصد به بخش حوادث و 12.5 درصد هم به بخش اقتصادی روزنامه‌ها مربوط است.

این پژوهش که از سوی مرکز ملی مطالعات و سنجش افکار عمومی انجام شده و حاصل نظرسنجی از شهروندان شهر اراک درباره میزان و الگوی مصرف مطبوعات و از میان 483 پاسخگو انجام پذیرفته است. میانگین سنی پاسخگویان معادل 34.2 سال و میانگین سطح تحصیلات برای آنها 13.8 سال محاسبه شده است.

نتایج پژوهش «بررسی الگوی مصرف مطبوعات در بین شهروندان ساکن در شهر اراک» نشان می‌دهد که در بین شش رسانه مطرح شده یعنی صداوسیما، روزنامه‌ها و سایت‌های متعلق به آنها، مطبوعات خارجی، شبکه‌های ماهواره‌ای، رادیوهای خارجی فارسی زبان و پایگاه‌های اطلاعاتی اینترنتی، بیشترین استفاده پاسخگویان از صداوسیما، با میانگین رتبه‌ای 2.49 از 4 و کمترین میزان استفاده هم مربوط به رادیوهای خارجی فارسی زبان با میانگین 0.48 از 4 است. از میان موارد مطرح شده میانگین میزان استفاده از مطبوعات جهت کسب اخبار و اطلاعات معادل 0.95 از 4 است که رتبه چهارم میزان استفاده از رسانه ها را بعد از صداوسیما، سایت ها و پایگاه های اطلاع رسانی اینترنتی و شبکه های ماهواره ای، به خود اختصاص داده است. در خصوص میزان اعتماد پاسخگویان به این رسانه‌ها هم بالاترین میزان اعتماد به صداوسیما با میانگین رتبه‌ای 2.84 از 5 و کمترین میزان میانگین که معرف کمترین میزان اعتماد به رسانه‌های فوق است هم به رادیوهای خارجی فارسی زبان با رقم میانگین 1.17 از 5 مربوط است. همچنین میزان اعتماد پاسخگویان به مطبوعات با رقم میانگین 2.37 از 5 بعد از صداوسیما و پایگاه‌های اطلاعاتی اینترنتی در جایگاه سوم قرار دارد.

بر اساس این نظرسنجی که در دی ماه سال 1393 و به سفارش معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده، از میان 223 فردی که خواننده مطبوعات بوده‌اند 40.8 درصد گفته‌اند که در سال‌های اخیر میزان خرید مطبوعات توسط آنها کمتر شده، 15.7 درصد هم به افزایش میزان خرید خود اشاره داشته‌اند و باقی در میزان خریدشان تفاوتی بوجود نیامده است. از جمله دلایل کاهش خرید هم می‌توان بهره‌مندی از پایگاه‌ها و سایت‌های خبری اینترنتی اشاره داشت.

کدام روزنامه ها محبوب تر هستند؟

اما در میان روزنامه‌های مختلفی که افراد آنها را مطالعه می‌کنند بیشترین میزان خواننده در بین روزنامه‌های غیرورزشی به روزنامه های جام جم، ایران و همشهری مربوط است. در خصوص روزنامه‌های ورزشی هم بالاترین درصد خواننده به خبر ورزشی و نود تعلق دارد.

همچنین نتایج مربوط به دلایل پاسخگویان جهت خرید روزنامه هم نشان می‌دهد که کسب اخبار و اطلاعات روز ایران با 30.2 درصد، افزایش اطلاعات عمومی با 12.8 درصد و آگاهی از موضوعات اقتصادی و بازار با 8.4 درصد مهمترین دلایل افراد جهت مطالعه روزنامه است.

در مورد بخش‌های مختلف روزنامه هم نتایج نشان می‌دهد که در میان موضوعات مندرج در روزنامه‌های کشور، بیشترین درصد میزان علاقه‌مندی پاسخگویان با 15.2 درصد مربوط به بخش سیاسی، 15 درصد به بخش حوادث و 12.5 درصد هم به بخش اقتصادی روزنامه‌ها مربوط است.

در خصوص ویژگی‌های یک روزنامه مناسب هم نتایج تحقیق نشان می‌دهد، 34.3 درصد پاسخ‌ها مربوط به صحت مطالب روزنامه و 10.6 درصد شفاف‌سازی اخبار و مسایل روز است. میانگین نمرات داده شده آنها هم به عملکرد روزنامه‌ها در سطح کشور بطور میانگین 13.3 است که البته 30 درصد نمرات در حد 15 تا 16 می‌باشد.

در بخش پایانی این مبحث که به دلایل عدم مطالعه روزنامه توسط پاسخگویانی که خواننده روزنامه نبوده و یا بندرت آن را می‌خوانند، می‌پردازد، مهمترین پاسخ‌ها به مواردی چون نداشتن وقت و مشغله کاری با 4/32 درصد و کسب اخبار از طریق صداوسیما با 8/14 درصد فراوانی اختصاص دارد.

بر اساس این نظرسنجی، مجله خانواده سبز و موفقیت در کنار دو مجله ورزشی نود و دنیای ورزش بیشترین خواننده را دارد.

میزان استفاده از شبکه های اجتماعی

در بخش مربوط به الگوی حضور در شبکه‌های اجتماعی آنلاین هم نتایج پژوهش نشان می‌دهد که گذشته از 57.5 درصدی که هرگز از شبکه‌های اجتماعی آنلاین استفاده نمی‌کنند، 15.6 درصد همیشه و 19.8 درصد گاهی از این شبکه‌ها بهره می‌برند. که البته در این رابطه 96.1 درصد شخصاً عضو این شبکه‌ها بوده و 3.9 درصد اگرچه از آنها استفاده می‌کنند، اما خودشان در این شبکه‌ها عضویتی ندارند. همچنین مهمترین وسیله اتصال پاسخگویان به شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه با 61.8 درصد، بعد از آن کامپیوترهای شخصی با 19.1درصد و کامپیوترهای شخصی و تلفن همراه با 11.3 درصد فراوانی است.

در زمینه اوقات حضور پاسخگویان در شبکه‌های اجتماعی هم بیشترین حضور آنان به طور مشترک در ساعات نامشخص روز و شب‌ها بوده و میزان متوسط حضور آنها در این شبکه‌ها طی شبانه روز معادل 2 ساعت و 20 دقیقه است.

از میان شبکه‌های اجتماعی مختلفی که افراد در آنها عضویت داشته و یا به هر نحوی در آنها فعالیت دارند، بیشترین حضور آنان در شبکه اجتماعی وایبر با 33.4 درصد، فیسبوک با 25.5 درصد و لاین با 15.8 درصد اختصاص دارد. که مهمترین دلایل استفاده آنها از این شبکه‌ها هم سرگرمی و تفریح با 27.9 درصد و برقراری تماس با دوستان با 22.9 درصد فراوانی است.

36 درصد از پاسخگویان با اینکه یکی از مهمترین شیوه‌های کسب اخبار و اطلاعات از طریق شبکه‌های اجتماعی است، موافق و کاملاً موافقند، و این در حالی است که 45.8 درصد با وجود محدودیت و فیلترینگ این شبکه‌ها مخالف بوده و 24.5 درصد با ایجاد محدودیت موافق و کاملاً موافقند که مهمترین دلایل موافقان، نداشتن فرهنگ مناسب استفاده از این شبکه‌ها است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.