گفتوگوی صمت با مدیر برگزاری ایران آگروفود ۲۰۱۵: بهار فصل قدر قدرتهای صنعت نمایشگاهی است.
پس از رویدادهای مشهوری همچون «نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی» و نمایشگاه «ایرانهلث» اکنون باید به بررسی نمایشگاه «آگروفود» بپردازیم.
بیست و دومین نمایشگاه بینالمللی صنایع کشاورزی، مواد غذایی، ماشینآلات و صنایع وابسته در حالی کار خود را در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران آغاز کرد که اقبال جهانی به حضور در نمایشگاههای جمهوری اسلامی ایران نسبت به سالهای اخیر قوت بیشتری گرفته است. حالا باید منتظر ماند و دید «اگروفود» به عنوان نماینده با اهمیت صنعت غذا و محصولات کشاورزی ایران تا چه اندازه بر پیکره دوباره جان گرفته صنعت نمایشگاهی تاثیر خواهد گذاشت. به بهانه بررسی ابعاد مختلف این رویداد و با خبر شدن از کم و کیف برگزاری «آگروفود ۲۰۱۵» گفتوگویی داریم با لادن ملکی، مجری این نمایشگاه که با وجود فشردگی برنامههای برگزاری، با صبر و حوصله پاسخگوی سوالاتمان بود. با صمت همراه باشید:
برای شروع بهتر است یک تصویر کلی از این نمایشگاه در دو دهه اخیر ارائه دهید. آنچه بهعنوان نمایشگاه «آگروفود» نامیده میشود را معرفی کنید.
«نمایشگاه بینالمللی صنایع کشاورزی، مواد غذایی، ماشینآلات و صنایع وابسته» که بیشتر با نام اختصاری «ایران آگروفود» شهرت یافته است با ۲۲سال سابقه برگزاری یکی از پرسابقهترین، بزرگترین و مهمترین رویدادها و گردهماییهای سالانه صنعت کشاورزی و غذایی در کشور به شمار میرود و همه ساله مخاطبان بسیاری را از نقاط دور و نزدیک به خود جذب میکند. واقعیت این است که طرح برگزاری نمایشگاه «ایران آگروفود» بهطور بینالمللی و کاملا تخصصی، در آغاز دهه ۷۰ شمسی با همفکری صاحبنظران و متخصصان صنعت کشاورزی و غذایی وقت کشور، از سوی برگزارکنندگان فعلی این نمایشگاه پیشنهاد شد و برنامهریزی و برگزاری آن از سال ۱۳۷۳ در تهران آغاز شد. این نمایشگاه که با اخذ مجوز از سازمان توسعه تجارت ایران، با همکاری شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران و حمایت وزارتخانهها و دیگر ارگانهای ذیربط (از نخستین دوره از سوی برگزارکننده فعلی) برگزار میشود تاکنون توانسته تا حد زیادی رسالت خود را در جهت اعتلا و توسعه این صنعت مهم در کشورمان به انجام رسانده و به بخشی از اهداف عالیه که در برگزاری اینگونه نمایشگاههای بینالمللی- تخصصی در زمینههای موضوعی نمایشگاه مد نظر است، دست پیدا کند.
چه اهدافی را از برگزاری نمایشگاه صنایع کشاورزی، مواد غذایی، ماشینآلات و صنایع وابسته دنبال میکنید؟
اهداف اساسی ما بسیار زیاد است و شاید نتوان آنها را بهطور موردی نام برد. اما اگر بخواهم برخی از مهمترین اهداف «آگروفود» را ذکر کنم، باید بگویم، ارتقای دانش فناوری و تبادل اطلاعات روز در موضوعات و تمهای نمایشگاه و معرفی توانمندیها و پیشرفتهای کشورمان در زمینههای موضوعی نمایشگاه اهمیت بسیاری دارند. ضمن اینکه ارتقای سطح مبادلات تجاری کشور در جهت توسعه صادرات غیرنفتی کشور و همچنین آشنایی شرکتکنندگان و بازدیدکنندگان از نمایشگاه با آخرین دستاوردهای علمی و صنعتی کشورمان و جهان در زمینههای موضوعی نمایشگاه نیز همواره در تمام ادوار این رویداد تجاری مدنظر برگزارکنندگان بوده است. از طرفی تشویق و ترغیب تولیدکنندگان برای رقابت سالم و هدفمند در عرصه این صنعت و ایجاد فضا برای ارتباط مستقیم تولیدکنندگان با مصرفکنندگان نیز از دیگر اهداف ما در برگزاری این نمایشگاه است.
یکی از مهمترین ویژگیهای این نمایشگاه استقبال گسترده شرکتهای خارجی است. دلیل چنین استقبالی چیست؟
خوشبختانه نمایشگاه ایران آگروفود در بخش بینالمللی خود همواره از اقبال خوب و موفقیتآمیزی برخوردار بوده است. شاید دلیل اصلی چنین موضوعی ظرفیت بالای کشورمان در بخش کشاورزی و به دنبال آن صنایع وابسته و مرتبط باشد. به هر حال«نمایشگاه ایران آگروفود» با پیشینهای موفق و سابقه طولانی برگزاری، در سطح بینالمللی نیز بهعنوان یکی از نمایشگاههای معتبر و شناخته شده مطرح است و همه ساله شرکتهای خارجی یا نمایندگیهای آنها از کشورهای صنعتی جهان در قالب پاویونهای گروهی یا بهطورمستقل در کنار صاحبان صنایع، تولیدکنندگان و شرکتهای مطرح داخلی برای نمایش دستاوردها، تبادل اطلاعات روز و معرفی تازههای بازار و فناوری روز در زمینه این صنعت مهم در نمایشگاه حضور مییابند. نکته مهم آنکه، این روند استقبال با توجه به شرایط مذاکرات بینالمللی، در امسال از رشد بیشتری نیز برخوردار شده است.
«ایران آگروفود» را با کدام نمایشگاهها در سطح جهانی میتوان مقایسه کرد؟
تعداد نمایشگاههای مواد غذایی در جهان زیاد است اما «ایران آگروفود» از نظر کیفی نسبت به بسیاری از آنها شرایط مطلوبتری دارد. در این میان البته نمایشگاههای درجه یک و با سابقهای چون «سیال» در پاریس (فرانسه)، «آنوگا» در کلن (آلمان) و نمایشگاه «گلففود» در دوبی (امارات متحده عربی) را از جنبههای بسیاری میتوان با «آگروفود» در ایران مقایسه کرد.
برای اینکه بتوان یک نمایشگاه بینالمللی را «بهترین» نامید، دارا بودن استانداردهای جهانی اصل اساسی و غیرقابل انکار است. آیا آگروفود چنین تاییدیههایی را دارد؟
بله. دارا بودن استاندارد یوفی (سازمان جهانی نمایشگاهها) یکی از بالاترین مبناهای تعیین صلاحیت نمایشگاههای بینالمللی است که برای اخذ این گواهی مولفههای متفاوتی از جمله سطح کمی و کیفی مشارکتکنندگان و بازدیدکنندگان و… مدنظر قرار میگیرد. خوشبختانه نمایشگاه «ایران آگروفود» از سالها پیش موفق به اخذ این گواهی شده است.
مهمترین تفاوتهای دوره بیستودوم نسبت به دورههای قبل چیست؟
بیتردید استقبال گسترده در بخش داخلی و خارجی از نمایشگاه «ایران آگروفود» امسال یکی از ویژگیهای بارز آن است، تا جایی که در روز ثبتنام اینترنتی هر یک از گروههای کالایی سالنهای زیرپوشش به سرعت تکمیل ظرفیت شد و بلافاصله سالنهای جدید برای پاسخگویی و تخصیص فضا به متقاضیان، به سالنهای در نظر گرفته شده اولیه اضافه شد. حضور گسترده و پررنگ بسیاری از صاحبان صنایع، تولیدکنندگان، نشان(برند)ها و شرکتهای داخلی مطرح کشورمان نیز در این دوره بسیار محسوستر از دورههای پیشین است.
چه عاملی را در موفقیت «نمایشگاه آگروفود» موثر و تکمیلکننده میدانید؟
تبلیغات و اطلاعرسانی مناسب ازجمله ارکان مهم برگزاری یک نمایشگاه بینالمللی است. این مهم هم در جذب مشارکتکنندگان و هم در جذب مخاطبان خاص آن صنعت تاثیرگذار است بنابراین تاثیر بسیار زیادی در رشد کمی و کیفی یک نمایشگاه دارد. همه مجریان برگزاری باید دقت داشته باشند که سرمایهگذاری و تمرکز روی تبلیغات هدفمند برای تثبیت یک نمایشگاه در ذهن مخاطب از هر اقدام دیگری ضروریتر است.
زمانی که با مجریان نمایشگاههای مختلف، مسئولان شرکت سهامی نمایشگاهها و دیگر چهرههای فعال در عرصه صنعت نمایشگاهی صحبت میکنیم، نظم و انضباط از رموزموفقیت در برگزاری نمایشگاه است اصولا تعریف شما از نظم در رقم زدن یک نمایشگاه بینالمللی چیست؟
در برگزاری چنین نمایشگاههایی استفاده از نیروهای متخصص و مجرب که دارای شناخت کافی از حوزه صنعت نمایشگاهی باشند دارای اولویت و بسیار مهم است. امکان برنامهریزی بلندمدت که خوشبختانه به مدد صدور مجوزهای نمایشگاهی به صورت چندساله از سوی سازمان توسعه تجارت عملی شده یکی دیگر از فاکتورهای مهمی است که به برگزارکنندگان و مجریان در حفظ نظم و رعایت زمانبندی یاری میرساند. واقعیت این است که رویدادهای بزرگ سختکوشی و تلاش بیوقفه را میطلبد. به هر حال برگزاری نمایشگاه، اقدامی کاملا تخصصی است و نیاز به توان اجرایی و قدرت ذهنی و حتی جسمی بسیار بالایی دارد. علاوه بر اینکه افراد تیم باید از قابلیت کار گروهی نیز برخوردار باشند. به نظر من برگزاری یک نمایشگاه موفق و منظم در گرو یک برنامهریزی صحیح و طولانیمدت، تعریف اهداف مشخص و در نهایت توجه به رشد و پربارتر شدن نمایشگاه بهویژه از نظر کیفی در هر دوره نسبت به دوره قبل از آن است.
به نظر میرسد برگزاری رویدادهای بزرگ به همکاری نهادهای اجرایی کشور احتیاج دارد. در این زمینه وزارت صنعت، معدن و تجارت تا چه اندازه از برگزاری «آگروفود ۲۰۱۵» حمایت کرده است؟
وزارت صنعت، معدن و تجارت همواره با مجریان و برگزارکنندگان نمایشگاههای بینالمللی همراه بوده است. جا دارد که از تمامی مسئولان و دستاندرکاران ارگانها و وزارتخانههای ذیربط بهویژه ریاست محترم سازمان توسعه تجارت، مسئولان و مدیران محترم آن سازمان، مدیرعامل محترم شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران و معاونتها، مدیریتها و کارکنان ذیربط که همواره ما را در امر برگزاری نمایشگاهها صمیمانه یاری و در تمام مراحل و در حل مشکلات و موارد پیشبینی نشده به صورت تنگاتنگ با ما همفکری و همکاری کردهاند، تشکر کنیم.
ارزیابی کلی شما از وضعیت صنایع کشاورزی و مواد غذایی در ایران چیست؟
بیتردید یکی از مهمترین بخشهای صنعتی کشور ما بخش کشاورزی و غذایی است. روند رو به رشد تولید محصولات کشاورزی که تامینکننده مواد اولیه صنایع تبدیلی و غذایی محسوب میشوند در کشورمان با تحقیق و بکارگیری دانش فنی روز و منابع خدادادی میسر شده و در همین زمینه صنایع تبدیلی، بستهبندی، و نگهداری محصولات غذایی نیز همسو و همگام با این رشد، فعالیت گستردهای را در این بخش از صنعت برعهده دارند.
از سوی دیگر با توجه به اینکه صنایع غذایی از جمله صنایع زودبازده و با ارزشافزوده فراوان در عرصه جهانی است و صرف نظر از اهمیت حیاتی آن دارای جنبههای اقتصادی گستردهای است، با استفاده از ظرفیتها و امکانات موجود در کشورمان و در کنار آن بهره بردن و بکارگیری از دانش فنی روز دنیا علاوه بر تامین امنیت غذایی و توسعه بخش کشاورزی و سایـر صنایع وابسته در کشــور، این صنعت میتواند نقش موثری در توسعه صادرات غیرنفتی کشورمان ایفا کند.
با این شرایط برگزاری «آگروفود» را در پیشرفت صنایع کشاورزی و مواد غذایی تا چه اندازه موثر میدانید؟
برگزاری نمایشگاههای بینالمللی تخصصی مثل ایران آگروفود که از حضور گسترده مشارکتکنندگان خارجی برخوردار است از دو منظر میتواند در صنعت کشاورزی و غذایی کشور و در نهایت توسعه صادرات در این حوزه تاثیرگذار باشد، اول اینکه با توجه به حضور شرکتکنندگان خارجی در سطح وسیع در «ایران آگروفود»، این رویداد سالانه صنعت کشاورزی و غذایی کشور میتواند آشنایی هرچه بیشتر صاحبان صنایع، متخصصان و دستاندرکاران صنعت مواد غذایی، صنایع کشاورزی و تبدیلی و سایر صنایع مرتبط با این رشته را با فناوری روز و آخرین دستاوردهای جهانی در بر داشته باشد که در نهایت بر بالاتر بردن کیفیت کالاها و محصولات داخلی و قابل رقابت بودن آنها در صحنه تجارت جهانی تاثیرگذار است.
دوم اینکه برگزاری این نمایشگاهها بستر و فرصت مناسبی را برای برقراری ارتباط مستقیم بین خریداران و فروشندگان کالا و خدمات ایجاد کرده علاوه بر اینکه آینه تمامنمای صنعت کشاورزی و غذایی کشور بوده و امکان ارائه توان و ظرفیت تولید و صادرات کشورمان و ارائه نوآوریها و تازههای بازار در ایران به تاجران و بازرگانان خارجی را دارد.