روند تجاری ایران و عراق متناسب با فرصت های موجود نیست

مدیرکل دفتر بازرگانی کشورهای عربی و آفریقای سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اینکه روند فعلی تجارت بین ایران و عراق مثبت است، گفت: اما این تجارت متناسب با ظرفیت ها و فرصت های موجود نیست ضمن آنکه دو طرف علاقه مند و برنامه ریزی کردند این روند سرعت بیشتری به خود بگیرد.

 فرزاد پیلتن روز یکشنبه در همایش کاربردی تجارت با کشورهای عراق، آذربایجان و ترکمنستان که با حضور فعالان و تجار تیم اقتصادی کشورهای هدف برگزار شد، تصریح کرد: از نگاه دولت جمهوری اسلامی ایران، عراق مهم ترین شریک صادراتی ما به شمار می آید و برای آن بسیار اهمیت قایل است به گونه ای که در ریاست جمهوری، سازمان توسعه تجارت و سایر سازمان های اقتصادی ایران ستاد و دفاتر ویژه عراق تاسیس شده است.

وی با بیان اینکه عراق می تواند بازار مهمی برای تجار و شرکت های ایرانی محسوب شود، اظهارداشت: به عنوان دولت ایران اعتقاد داریم در توازن تجاری نباید شکاف و فاصله عمیقی بین صادرات و واردات عراق وجود داشته باشد، هرچند عراق نیز محصولاتی دارد که می تواند در بازار ما مورد استفاده قرار گیرد.

پیلتن اتخاذ رویکرد تجاری بلندمدت را از راهکارهای تعمیق روابط تجاری بین دو کشور دانست و گفت: یکی از مهم ترین کانال های ارتباطی دولت ها از طریق برگزاری اجلاس کمیسیون های مشترک است چرا که این اجلاس ها فرصت خوبی برای برقراری روابط تجاری به شمار می آید.

مدیرکل دفتر بازرگانی کشورهای عربی و آفریقا با بیان آنکه برگزاری کمیسیون مشترک ایران و عراق برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است، اظهار داشت: کمیسیون مشترک ایران و عراق از معدود کمیسیون هایی است که در سطح عالی برگزار می شود که از طرف ایران، معاون اول رییس جمهوری و از طریق عراق نیز نخست وزیر آن کشور حضور دارند.

پیلتن اضافه کرد: آخرین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و عراق در بهمن ماه سال گذشته در بغداد برگزار شد که طی آن حدود 12 سند در حوزه های معدنی، بهداشتی، تبادل هیات های تجاری و برگزاری نمایشگاه ها به امضا رسید.

وی با بیان اینکه ظرفیت ها و قابلیت های زیادی در قالب این اسناد به وجود آمده است، تصریح کرد: تجار و فعالان اقتصادی باید به عنوان یک فرصت در چارچوب اسناد امضا شده مورد استفاده قرار گیرد.

پیلتن با اشاره به مشکلات فراروی توسعه تجارت با عراق، افزود: مشکلات بانکی، استاندارد، حمل و نقل، مشکلات مرزی، گمرکات و نظایر آن از جمله مسایلی هستند که مانع توسعه روابط دو کشور می شود که ما آن را در دستور کار قرار دادیم و در حال پیگیری آن هستیم.

پیلتن اضافه کرد: ایران فرصت های زیادی برای تجارت در عراق در اختیار دارد که از آن جمله می توان به همسایگی ایران با عراق، اشتراکات فرهنگی ـ دینی بین دو کشور، ذائقه مصرف مردم عراق به عنوان مهم ترین فرصت برای شرکت های ایرانی برای ارتباطات تجاری به شمار می آید.

مدیرکل دفتر بازرگانی کشورهای عربی و آفریقا سپس نگاه کوتاه مدت تجار ایرانی به کشور عراق را از جمله نقاط ضعف در روابط تجاری دو کشور برشمرد و ادامه داد: گاهی اوقات تجار و شرکت های ایرانی در رعایت استانداردها و کیفیتی محصولات صادراتی خود دقت لازم را به عمل نمی آورند ضمن اینکه گاهی اوقات شاهد بد حسابی از ناحیه دو طرف در خصوص مراودات تجاری هستیم که این مسایل آسیب زننده به روابط تجاری دو کشور به شمار می آید.

این مقام مسوول در سازمان توسعه تجارت ایران همچنین به تجار و شرکت های ایرانی توصیه هایی بیان کرد.

وی گفت: تجار و شرکت های ایرانی توصیه می شود که در بازار عراق حضور مستقیمی داشته باشند چرا که گر بخواهیم روابط تجاری شکل گسترده داری پیدا کند شرکت های ایرانی باید مستیقیما در بازار عراق حضور داشته باشند و به همراه کالای خود در آن کشور فعالیت چشمگیری داشته باشند.

پیلتن سپس از برگزاری نمایشگاه های تخصصی نفت، گاز و پتروشیمی و همچنین نمایشگاه محصولات غذایی و دارویی در عراق خبر داد و تاکید کرد: به طور قطع برگزاری این نمایشگاه به شناخت طرفین از یکدیگر کمک بسزایی خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.