در معاملات روز جاری تنها اتفاق مهم عرضه سهام شرکت بهمن دیزل برای اولین با در بازار فرابورس بود،

عرضه ای که به اعتقاد خیلی از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه هم گران بود و هم سبب لقب گرفتن "خدیزل" به عنوان گران ترین خودرو ساز بازار سرمایه شد چرا که در گروه خودروسازها تا دیرزو ایران خودرو با نرخ 188 تومان بالاترین نرخ را داشت که با آمدن بهمن دیزل نماد "خودرو" به رده دوم از این منظر نقل مکان کرد.
با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 94.09.08 شاخص بازار اول ( تالار اصلی) با 37 واحد کاهش به رقم 43105 واحد رسید. عکس این وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت 245 واحد افزایش عدد 141239 واحد را تجربه کرد. شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) بورس نیز در روز جاری با 1 واحد افزایش به رقم 24390 واحد رسید.

همچنین در این روز "جم" با 41 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "تاپیکو" با 20 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 2 واحد کاهش به رقم 685 واحد رسید.

گفتنی است ارزش کل معاملات در بازار بورس به رقم 997 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 2265 میلیارد ریال رسید.

روند قدیمی و گذشته بورس امروز هم تداوم یافت و قیمت اغلب سهام شرکت ها با روندی نزولی مواجه شدند. در این بین قیمت برخی از تک سهم های بورس با رشد قیمت و حجم معاملات قابل توجه همراه بودند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، در معاملات روز جاری تنها اتفاق مهم عرضه سهام شرکت بهمن دیزل برای اولین با در بازار فرابورس بود، عرضه ای که به اعتقاد خیلی از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه هم گران بود و هم سبب لقب گرفتن "خدیزل" به عنوان گران ترین خودرو ساز بازار سرمایه شد چرا که در گروه خودروسازها تا دیروز ایران خودرو با نرخ 188 تومان بالاترین نرخ را داشت که با آمدن بهمن دیزل نماد "خودرو" به رده دوم از این منظر نقل مکان کرد.

بنا بر این گزارش، بارها و بارها در خصوص عرضه های اولیه سهام شرکت ها و چگونگی کشف قیمت آنها صحبت کرده ایم اما متأسفانه تا به امروز به هیچ نتیجه ای نرسیده ایم و همچنان قصه گران فروشی سهامداران عمده و رها سازی سهام زیر مجموعه های آنها در بازار سرمایه بعد از تأمین نقدینگی مورد نیازشان ادامه دارد و در این بین تنها این سهامدار خرد بازار سرمایه است که دود این عرضه ها را در چشمانش احساس می کند.

البته در این خصوص سهامدار خرد هم مقصر است و هم مقصر نیست یعنی واقعاً نمی شود به یک نتیجه واحد رسید چون رفتار سهامداران عمده با یکدیگر متفاوت است.

مثلاً در سهام شرکتی مثل فولاد هرمزگان واقعاً نمی توان سهامدار خرد را مقصر دانست چرا که وقتی سهامی پس از عرضه با حمایت های مادی و معنوی سهامدار عمده مواجه می شود و در بدو ورود تعدیل مثبت به همراه می آورد خوب تقصیر سهامدار خرد چیست؟ چگونه می شود پیش بینی کرد حمایت های یک سهامدار عمده از روی ساعت شنی است و به یکباره قطع می شود!

البته در خصوص هرمز و اتفاقات آن بزودی گزارش مبسوطی را منتشر خواهیم کرد.

اما مثلاً در عرضه سهامی همانند قاسم شاید قصور بیشتر از سمت سهامدار خرد باشد چرا که از قدیم گفتن "سزای گران فروش نخریدن است" وقتی تحلیگران بازار همگی به اتفاق از نرخ های 500 تا 600 تومان برای ارزندگی قاسم یاد می کنند دلیلی ندارد سهامدار خرد چنین سهمی را با نرخ 1000 تومان خریداری کند. هر چند که این سهم نیز تا نرخ 2000 تومان رشد قیمت را بعد از ورود به فرابورس تجربه کرد.

البته از این دست اتفاقات زیاد است که قصد نداریم سر شما را به درد آوریم و اگر نه برای نمادهای "شلیا"، "کتوکا" و "غفارس" هم حرف و سخن زیاد داریم. فقط همین را بدانید که اینها هم مثل دو مورد عنوان شده قبلی با نرخ گران عرضه شدند و پس از گذشتن چهارپا از پل، سهامدار عمده دیگر نه سهامش را می شناسد نه سهامدار را.

واقعاً نمی دانیم چه کسی مسئول این اتفاقات است؟ یعنی می دانیم اما اینکه چگونه متوجه اش کنیم یکمی سخت است.

ولی نکته اصلی اینجاست که چرا مسئول پول درآوردن سهامدار عمده و تأمین مالی آنها باید سهامدار خرد بورس باشد! حالا اگر دست این حقوقی ها تو جیب سهامدار خرد نباشد اتفاقی می افتد؟

به هر حال اینها را گفتیم تا احتمالاً چند روز دیگر دوباره سیل نامه ها و اعتراضات سهامداران حقیقی به جهت پیگیری علت کاهش قیمت "خدیزل" به پایین تر از نرخ عرضه اولیه روانه رسانه ها نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.