ایتالیا یکی از زیباترین کشورهای اروپاست که بیشتر مردم دنیا دیدن شهرهای ونیز، رم و میلان را جزو یکی از لذتبخشترین امور میدانند.
این کشور تاریخی قدیمیترین تمدن جهان را داراست و زمانی در جایگاه نخست جهان ایستاده بود. اما حالا از آن جایگاه کمی پایینتر آمده و در حوزه اقتصاد قدرت چندانی ندارد اما باز هم بین ۱۰ کشور مطرح تجاری دنیا قرار گرفته است. ایتالیا هرچند میان اعضای اتحادیه اروپا، قدرت تجاری چندانی ندارد اما دهمین کشور صادرکننده و هفدهمین اقتصاد پیچیده دنیا به شمار میرود. تجارت ایتالیا در ۱۰ سال گذشته روند مثبتی داشته و همواره با رشد همراه بوده است. اکنون بازارهای هدف بسیاری از کشورهای اروپایی که در پی رشد تجارت خود در جهان و یافتن بازارهای نویناند، کشورهای درحال توسعه هستند. در این میان ایران نیز به عنوان یکی از کشورهای در حال توسعه که مدتی در تحریمهای غربی بهسر میبرد، حالا با گشایش و بهبود روابط با دنیا، مرکز توجه بسیاری از کشورها از جمله ایتالیا قرار گرفته چراکه ظرفیتهای بسیاری برای حضور خارجیها در خود دارد.
دهمین صادرکننده جهان
ایتالیا دهمین کشور صادرکننده در دنیاست و رتبه هفدهمین اقتصاد پیچیده دنیا براساس شاخص پیچیدگی اقتصادی ECI را داراست. همچنین در سال ۲۰۱۳م حدود ۴۹۹ میلیارد دلار صادرات و ۴۶۵ میلیارد دلار واردات داشته است. در این سال تولید ناخالص ملی ایتالیا بیش از ۲ تریلیارد دلار بوده است. در سال۲۰۱۴م صادرات از ایتالیا ۵۲۸/۴ میلیارد دلار بود. این میزان رشد ۱۸/۲درصدی را از سال ۲۰۱۰م نشان میدهد. در همین حال در سال ۲۰۱۴م کشور ایتالیا ۵۷/۷ درصد از کل ارزش جهانی حملونقل کالا را به خود اختصاص داده بود. براساس آمار صندوق بینالمللی پول از دادههای مربوط به اقتصاد جهانی تولید ناخالص داخلی ایتالیا ۲/۱۲۸ تریلیارد دلار در سال ۲۰۱۴م بوده است. به هر روی، ۲۴/۸ درصد از تولیدات داخلی ایتالیا در این سال صادر شده که عمده محصولات در سال ۲۰۱۴م شامل ماشینآلات، موتورهای صنعتی و لوله بود که ۱۰۷/۷ میلیارد دلار و ۲۰/۴ درصد از کل صادرات را به خود اختصاص دادهاند. وسایل نقلیه ۳۸/۴ میلیارد دلار و ۷/۳ درصد، تجهیزات الکترونیکی ۲۹/۹ میلیارد دلار و ۵/۷درصد، دارو ۲۵/۱میلیارد دلار و ۴/۷ درصد، پلاستیک ۲۱/۶ میلیارد دلار و ۴/۱درصد، آهن و محصولات استیل ۲۰/۶ میلیارد دلار و ۳/۹ درصد، مبلمان، روشنایی و تابلو ۱۴/۴ میلیارد دلار و ۲/۷ درصد، پوشاک۱۴ میلیارد دلار و ۲/۶ درصد و آهن و استیل ۱۳/۶ میلیارد دلار و ۲/۶ درصد از صادرات را شامل شده است. تولید دارو بیشترین رشد تجاری در میان ۱۰ محصول عمده صادراتی ایتالیا را داشته که بیش از ۵۳/۱ درصد در طول ۵ سال از سال ۲۰۱۰م تاکنون رشد داشته است. در مقام دوم محصولات صادراتی رشد یافته، تولید پوشاک صنعتی ایتالیاست که ۲۴/۷ درصد رشد داشتهاند. در این میان بیشترین تولید در زمینه لباس جین زنانه بود. محمولههای ماشینآلات ایتالیایی صادر شده در رتبه سوم هستند. بر اساس گزارشهای منتشر شده صادرات کشور ایتالیا از ۲۴ میلیارد و ۳۱۹ میلیون و ۶۱۰ هزار یورو در اوت ۲۰۱۵ به ۳۵ میلیارد و ۶۸ میلیون و ۳۳۰ هزار یورو در سپتامبر ۲۰۱۵ افزایش یافت. متوسط صادرات در ایتالیا ۲۲ میلیارد و ۸۱۴ میلیون و ۲۰ هزار یورو از سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۵م بوده است. بیشترین میزان صادرات در طول این سالها ۴۱ میلیارد و ۵۵ میلیون و ۵۱۰ هزار یورو در ژوئیه ۲۰۱۵ و رکورد کمترین صادرات در طول این سالها ۵ میلیارد و ۹۴۶ میلیون و ۴۰۰ هزار یورو در اوت ۱۹۹۱ بوده است. آمار صادرات ایتالیا از سوی موسسه ملی آمار ISTAT منتشر شده است. از سال ۲۰۱۰م آمار صادرات ایتالیا همواره با رشد همراه بوده و بر همین اساس در سال ۲۰۱۴م، به ۳۹۸ میلیارد یورو رسید. این میزان بیش از ۲ درصد رشد صادرات نسبت به سال ۲۰۱۳م را نشان میدهد. صادرات ایتالیا به دلیل افزایش فروش محصولات این کشور در بازار اتحادیه اروپا رشد داشته است. ضمن اینکه بیش از ۳/۷ درصد فروش محصولات ایتالیا به اتحادیه اروپا افزایش داشته است. همچنین صادرات محصولات ایتالیا به ایالات متحده امریکا۱۰/۲ درصد رشد یافته است. بیشترین محصولات صادر شده توسط ایتالیا شامل دستگاهها و تجهیزات ۱۸/۳ درصد از کل صادرات، فولاد و محصولات فولادی ۱۱/۷ درصد، منسوجات و پوشاک ۱۱/۵ درصد، حملونقل ۹/۵ درصد است. همچنین محصولات غذایی، نوشیدنیها و تنباکو از دیگر محصولات صادراتی این کشور هستند. در سال ۲۰۱۴م شرکای تجاری ایتالیا کشورهای آلمان ۱۲/۴ درصد، فرانسه ۱۱ درصد، ایالات متحده امریکا ۷درصد، سوئیس ۵/۲ درصد و کشور بریتانیا با ۵درصد صادرات محصولات این کشور بودند. عمده محصولات وارداتی ایتالیا شامل سوخت ۱۱۶/۵ درصد از کل واردات، فولاد و محصولات تولید شده از فولاد ۱۰ درصد، محصولات شیمیایی ۹/۶ درصد، تجهیزات حملونقل ۸ درصد، محصولات غذایی، نوشیدنیها و تنباکو و منسوجات بوده است.
روابط اقتصادی ایتالیا و روسیه
ایتالیا سومین شریک تجاری روسیه است و تجارت این ۲ کشور به بیش از ۲۷ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۱م افزایش یافت. نزدیک به ۵۵۰ شرکت فعال ایتالیایی در روسیه وجود دارد که خریدار محصولات اصلی صادراتی ایتالیا مانند ماشینآلات و قطعات مکانیکی، منسوجات، محصولات چرمی و پوشاک هستند. ایتالیا مشارکت پرباری در حوزه انرژی با مسکو و در سایه وابستگی متقابل که منافع مشترکی را ایجاد میکند، دارد. از سوی دیگر، برخی از شرکتهای ایتالیایی در روسیه بسیار فعال هستند.
ایالات متحده امریکا و ایتالیا
ایالات متحده امریکا و ایتالیا در مسائل اقتصادی همکاری نزدیکی دارند، به عنوان نمونه این ۲کشور در G۸ فعالیت و همکاری تنگاتنگی را ایجاد کردهاند. ایالات متحده امریکا یکی از مهمترین شرکای تجاری ایتالیا به شمار میرود که با مبادلات تجاری دو جانبه در سال ۲۰۱۴م به طور کلی ۵۹ میلیارد دلار درآمد کسب کرده است. براساس پیمان حق استقرار اتحادیه اروپا و پیمان تجارت ایالات متحده، ایتالیا ناچار است تعاملات ملی با سرمایهگذاران امریکایی که در ایتالیا یا دیگر کشورهای اتحادیه اروپا مستقر شدهاند داشته باشد. این ۲ کشور، قانونی مبنی بر اخذ مالیات بر درآمد دارند تا از مالیات ۲ برابر جلوگیری کنند.
ایتالیا و کانادا
ایتالیا تنها عضو اتحادیه اروپا و یکی از کشورهایی است که در اقتصاد اروپا و اتحادیه پولی (EMU) همکاری و شراکت میکند. این همکاریها موجب شد تا ایتالیا، یورو را به عنوان ارز رسمی خود انتخاب کند. همچنین این کشور یکی از امضاکنندگان قرارداد شینگن بوده است. این قرارداد امکان رفت و آمد آزاد را برای افرادی که در کشورهای اتحادیه اروپا زندگی میکنند فراهم کرده است. تجارت برای بازار ایتالیا بسیار مهم و ظرفیت شرکتهای کانادایی نیز بسیار بالاست. در سال ۲۰۱۴م ایتالیا پانزدهمین کشور صادرکننده در دنیا و دومین کشور صادرکننده در اروپا به کشور کانادا بود. در سال ۲۰۱۴م صادرات محصولات کانادایی به ایتالیا ۱۱۳ درصد افزایش یافت. این میزان با رشد ۱/۹۵ میلیون دلاری نسبت به سال گذشته مواجه شد. عمده محصول صادراتی کانادا به ایتالیا نفت خام بود که با جهش ناگهانی همراه شد. ۱/۶ میلیارد دلار کانادایی ارزش صادراتی این محصول بود. ارزش صادراتی این محصول در سال ۲۰۱۳ نیز ۱۹۱ میلیون دلار کانادایی بوده است. محصولات غذایی دریایی نیز از دیگر محصولات صادراتی کانادا به ایتالیا بود. واردات کانادا از ایتالیا در سال ۲۰۱۴م، ۶/۴ میلیارد دلار بود. ماشینآلات با ۱/۷ میلیارد دلار، مواد دارویی با ۵۴۴ میلیون دلار و نوشیدنیها با ۵۳۳ میلیون دلار جزو محصولات وارداتی کانادا از ایتالیا در این سال بود. ایتالیا با بسیاری از کشورهای قدرتمند دنیا روابط تجاری مناسبی برقرار کرده و به نظر میرسد اکنون در پی برقراری روابط تجاری با ایران است. برقراری روابط تجاری و سرمایهگذاری سرمایهگذاران کشورهایی مانند ایتالیا در ایران میتواند برای رشد تجاری و صنعتی کشور بسیار مثبت و سودمند باشد.
منبع:
www. esteri. it
www. state. gov
http: //atlas. media. mit. edu
www. worldstopexports. com
www. tradingeconomics. com
www. tradecommissioner. gc. ca