نقش دو عامل در شکل گیری جو روانی منفی و کاهش شاخص 26 فروردین

یک کارشناس بازار سرمایه شکل گیری جو روانی منفی و کاهش ۳۸۶ واحدی امروز شاخص را ناشی از دو عامل درون و برون سازمانی اعلام کرد.

علیرضا کاوسی، در پاسخ به این سئوال که چه دلیل یا دلایلی در کاهش امروز قیمت سهام اکثر شرکت ها نقش داشته و موجب افت 386 واحدی شاخص بورس شدند؟ توضیح داد: برخی از فعالان با تکیه بر نتیجه دیشب سنای امریکا انتظار بهبود شرایط بازار و اصلاح قیمت ها را داشتند اما در عمل نتیجه دیگری به دست آمد.

وی با بیان اینکه اثر منفی برخی موارد در روزهای گذشته همچنان در بازار وجود دارد و به طور کامل از بین نرفته، ادامه داد: در رابطه با نتیجه جلسه دیشب سنای آمریکا، فعالان بازار سرمایه به دو گروه خوش بین و بدبین دسته بندی شدند اما در نهایت گروه بدبینان بر خوش بینان غلبه کردند.

وی افزود: به همین دلیل و با توجه به پیچیده بودن موضوع ، اغلب سرمایه گذاران مخصوصا" افراد حقیقی اقدام به فروش سهام در روز جاری کردند. بنابراین در نتیجه فشار فروش ، سهام اکثر شرکت های بزرگ به ویژه دو گروه بانکی و خودرویی با کاهش قیمت داد و ستد شدند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه عامل برون سازمانی فوق با بازتاب منفی در برخی رسانه ها همراه شد و بیش از 90 درصد بر تصمیم گیری های سرمایه گذاران اثر گذاشت، ادامه داد: عامل دوم و بیرونی هم به معامله گران اعتباری مربوط بود که با توجه به در پیش رو بودن اتمام ماه جاری و زمان سه روزه برای فروش (T+3) اقدام به فروش سهام کردند تا قادر به تسویه حساب با کارگزاران باشند.

کاوسی در مورد وضعیت بازار سهام در هفته آینده هم گفت: باید منتظر رویدادها و اخبار دو روز پایانی آخر هفته جاری و کنش ها و واکنش های دولت و مجلس آمریکا و همچنین موضوع بحران یمن بود. بنابراین در صورت انتشار اخباری مثبت و رفع این موضوع، می توان شاهد شکل گیری جو روانی مثبت و متعادل شدن بازار در هفته بود.

براساس این گزارش، در پایان چهارمین هفته سال جاری ، شاخص بورس به دلیل کاهش قیمت سهام اکثر شرکت های بزرگ مانند مخابرات، پالایشگاه بندرعباس و بانک های ملت ، صادرات و تجارت با کاهش 386 واحدی به 68 هزار و 78 واحد رسید و حجم و ارزش معاملات سهام با داد و ستد 832 میلیون سهم به ارزش 168 میلیارد تومان همراه شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.